Rörligt innehåll
Snabbt resultat med film, video och rörligt content
Att rörligt content engagerar vet vi. Men hur kan man på ett smidigt sätt få film och video att bli en naturlig del av content marketing-maskineriet? Jo, redan när den redaktionella planen för webbplatsen, bloggen och andra digitala kanaler sätts bör filmproduktionen planeras in.
Alltför ofta blir film ett fristående projekt som inte samspelar med övrig kommunikation. Det är synd eftersom filmproduktion är förhållandevis kostsamt. När filmer som syftar till att locka nya kunder och bygga varumärke är en kugge i hjulet av andra kommunikationsinsatser är chanserna större att den får fler visningar och bättre resultat.
Bygg relationer och driv affärer med rörligt content
För att bygga relationer och driva affärer behöver man kunskap om de man kommunicerar med. Om du inte känner till mottagarens behov eller önskemål är det nästan omöjligt att träffa rätt.
Om du redan arbetar med Content Marketing har du förmodligen gjort arbetet med målgrupper och olika kommunikationsinsatsers syfte och mål. Då är det egentligen bara att fundera över vilka delar som skulle gynnas av rörligt. Har du inte jobbat med film tidigare är det klokt att börja testa med småprojekt för att lära vad som funkar på olika målgrupper och i olika kanaler.
Filmbyrån på Daniel Wellingtons kontor för att filma en case film i samarbete med Microsoft.
Video kommunicerar snabbt och tydligt
Film har en förmåga att fånga vår uppmärksamhet och skapa en känsla hos tittaren. Det kan gå blixtsnabbt när man träffar rätt. Eller rättare sagt, det måste ibland gå blixtsnabbt om man ska ha en chans att fånga tittaren över huvud taget.
När film och video blir en del av en content marketing-strategi har den oftast i uppgift att locka till nyfikenhet. I sociala kanaler kan det ibland vara klokt att publicera film som är max 15 sekunder. Ynka 15 sekunder. Det ska gå undan och oftast har man mycket att säga. Därför är det av största vikt att våga välja, ha förmåga att förtydliga budskap och veta vem man försöker locka.
För att kunna mäta och utvärdera är det viktigt att veta vad som är syftet med filmerna.
Utvärdera och justera - lyckas med rörligt content
Genom att testa i det lilla och försöka förstå vad som fungerar blir det lättare att inkludera rörligt i content marketing-arbetet och få en smidig produktion som ger resultat. För att kunna mäta och utvärdera är det viktigt att veta vad som är syftet med filmerna. Ska de få många visningar, locka till klick eller ge effekt i form av känslor och engagemang?
Utgå från ert erbjudande och era prioriterade målgrupper och fundera över vilken typ av innehåll som skulle vara mest relevant för er del. Hör av dig om du vill prata om hur film kan passa i era digitala kanaler och bli en naturlig del av er content marketing-strategi!
Daniel Wellingtons kontor i Stockholm.